Uf, quina calor!

estiuicsHa arribat l’estiu i amb l’estiu arriba la calor. I com cada any, al nostre voltant tornem a sentir algunes frases o sentències com ara “no recordo un estiu més calorós!”, “no sé si val la pena beure aigua, tal com la bec la suo”, “no es pot dormir a les nits”, “res millor que una beguda ben fresqueta per passar la calor”, “a mi el que millor em va és dutxar-me amb aigua freda”, “al desert, per passar la calor, beuen te ben calent”…

Què hi ha de cert en tot plegat? La calor afecta tothom de la mateixa manera? Ho hem preguntat a l’Alba Huerta Grau, dietista i nutricionista de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta.

Per què tremolem a l’hivern i en canvi suem a l’estiu?

El cos humà necessita una temperatura d’uns 37 ºC per assegurar-se un bon funcionament. Tenim una mena de “termòstat” intern que amb l’ajuda de l’aigua ens manté a aquesta temperatura.

A l’hivern, la temperatura de fora és baixa. Per tal de no congelar-nos, el nostre cos crema calories (energia) i fa pujar la temperatura interna (com quan encenem una llar de foc). I si amb això no n’hi ha prou, posa en marxa les contraccions musculars (tremolors, que fan que l’energia es cremi més ràpidament, com quan bufem o sacsegem els troncs perquè cremin més ràpid).

A l’estiu la situació és a la inversa: la temperatura de l’exterior és molt elevada i el nostre cos posa en funcionament “l’aire condicionat de la pell”, és a dir, fa que suem (transpirem) per tal d’eliminar l’excés de calor corporal. I la suor (que és aigua), en contacte amb l’exterior, refresca la superfície de la pell. Per tant, la suor és la manera que tenim de refrescar-nos encara que això ens sembli estrany.

Per què necessitem beure aigua?

L’aigua és un element bàsic per a la vida. És imprescindible per a moltes funcions del nostre organisme, com el transport de nutrients i oxigen, la regulació de la temperatura del cos o l’eliminació de residus. També intervé en la digestió, l’absorció i el metabolisme. Perquè us feu una idea, quan naixem, el 80% del nostre cos és aigua! Aquesta proporció va disminuint a mesura que ens anem fent grans, però pocs cops baixa del 50-60%. Per tant, com molts ja sabem, l’aigua és vida!

A més de l’aigua, per aconseguir una bona hidratació es necessiten electròlits que afavoreixen l’equilibri de líquids dins i fora de la cèl·lula. Entre aquests, trobem elements com el clor i minerals com el sodi i el potassi.

Com perdem l’aigua del cos?

Perdem aigua a través de la suor, la respiració, l’orina i la femta. Hi ha situacions en què les pèrdues s’incrementen, com ara quan practiquem esport, quan tenim febre o quan patim gastroenteritis. També es perd més aigua durant la lactància i en situacions d’humitat i temperatures extremes.

Quina quantitat d’aigua necessitem al llarg d’un dia?

Les pèrdues d’aigua corporal (suor, respiració, femta i orina) sumen al voltant de tres litres al llarg del dia. Les necessitats d’aigua poden variar segons les característiques físiques de cadascú o de les situacions que hem citat abans. De forma general, a través d’una bona alimentació, especialment amb les fruites i les verdures, aportem entre un litre i un litre i mig. La resta, l’haurem d’aportar en forma de líquids. Recordem que l’aigua és la beguda principal, però també podem beure sucs de fruites naturals, begudes refrescants casolanes (amb llimona, sucre o liquats de fruites), gelats de fruita casolans o infusions.

No es tracta de beure grans quantitats d’aigua, sinó de recuperar de manera continuada l’aigua que anem perdent. Així que és important beure durant tot el dia, de manera repartida.

Quins aliments podem introduir a l’alimentació a l’estiu perquè ens aporti l’aigua necessària?

Incloure fruites i verdures és una de les millors maneres d’assegurar els nivells adequats de líquids que necessitem i, a més, aquests aliments aporten antioxidants, que a l’estiu es necessiten en més quantitat.

Per aconseguir-ho, podem incloure plats amb poc greix i elaborats principalment amb verdures, amanides variades (amb arròs, pasta, patata o llegums), cremes i sopes fredes i, per a les postres, fruita fresca o un gelat o un sorbet per tenir content el paladar!

Les begudes amb alcohol són bones per hidratar-nos?

Aporten líquids, però, per contra, l’alcohol fa augmentar la pèrdua d’aigua corporal. Per tant, no ajuda a hidratar-nos. D’altra banda, no hem d’oblidar que l’alcohol no aporta cap benefici a la salut.

A l’estiu, les begudes fredes o calentes?

La resposta és que ni una cosa ni l’altra. En tot cas, la moderació és la clau del benestar.

Prendre aigua molt freda ens pot donar la sensació de frescor al principi però al cap d’una estona tindrem calor i suarem més. Tornem al “termòstat” intern que comentàvem. Els aliments i les begudes dins el nostre cos també han d’estar a una temperatura aproximada de 37 ºC i, per tant, en beure alguna cosa freda el cos augmentarà la seva temperatura per escalfar-la. I, si ingerim alguna cosa calenta a l’estiu, com tots hem pogut comprovar, tenim calor.

Per acabar, recordeu: beure líquids sovint i en quantitats moderades. Que l’aigua sigui la beguda principal, tot i que també hi podem incloure infusions, begudes refrescants o sucs de fruites naturals. Cal vigilar que la gent gran i els més menuts beguin, sortir de casa amb una ampolleta d’aigua i augmentar el consum de fruites i verdures crues, de temporada i de la nostra terra.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Notícia i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.