L’Organització Mundial de la Salut (OMS) disposa d’un algoritme, anomenat FRAX, per calcular el risc absolut de fractura per fragilitat en homes i dones majors de 40 anys, durant els deu anys posteriors de la realització del test. L’algoritme FRAX està disponible en línia. És útil per als professionals de medicina d’atenció primària, no experts en aquesta matèria, perquè puguin consultar-lo quan els calgui en la seva feina diària. Ara bé, per aplicar aquesta fórmula a Catalunya i a l’Estat espanyol, calia adaptar-la, calibrant-la d’acord amb les característiques de la població del nostre territori.
Per això, un grup d’investigadors de l’IDIAP Jordi Gol ha fet estudis per fer una adaptació d’aquest algoritme FRAX, d’acord amb les característiques pròpies de la nostra població. L’adaptació de l’eina (el calibratge) es va realitzar inicialment en una cohort de dones, en l’estudi FRIDEX, i es va comprovar que podia ser una eina vàlida i fiable per mesurar el risc de fractura per fragilitat en dones majors de 40 anys, que havien demanat una densitometria. Els investigadors van avaluar el risc de fractura osteoporòtica en més de 2.000 dones, a qui es va fer un seguiment durant deu anys. Els resultats de FRIDEX es van publicar a la revista Medicina Clínica (Azagra et al).
Ara, s’ha volgut analitzar l’eina, no només per a població amb risc d’osteoporosi sinó també per a població general, i valorar si el risc resultant és alt o baix. Aquest és l’estudi FROCAT, que s’acaba de publicar.
Això ha permès, en paraules del doctor Rafael Azagra (investigador de l’IDIAP, professor de la Facultat de Medicina de la Universitat Autònoma de Barcelona [UAB] i col·laborador, com a docent, a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat Internacional de Catalunya [UIC]) “conèixer el risc per fractura osteoporòtica en població general i valorar el nivell de risc, de manera que si el resultat del test és menor al 5% vol dir que el risc de fractura és baix i, per tant, convé mantenir o millorar els estils de vida saludables. En canvi, si el risc és de 5 o superior, cal ampliar l’estudi amb una densitometria òssia tipus DXA¹ i, especialment, si és de 7,5% o més gran, cal un tractament farmacològic i un seguiment mèdic”.
L’estudi FROCAT
L’estudi FROCAT ha estat recentment publicat en anglès a la revista Maturitas. La població de l’estudi va ser aproximadament de 2.000 persones, a qui se’ls va passar el test FRAX, amb el calibratge FRIDEX, i es va comprovar si, al cap de deu anys, la previsió de risc era encertada o no.
Els riscos de fractura es van classificar en baix, intermedi i alt, segons el calibratge FRIDEX. En el grup de baix risc de fractura (70,2%), un 5,2% va patir fractura osteoporòtica durant els deu anys següents; en el grup intermedi, un 8,1% de la mostra van patir alguna fractura en els 10 anys següents al test, i en el grup de risc alt van patir fractura un 15,9%.
Això, segons el doctor Azagra, demostra que “l’eina (una vegada adaptada amb el calibratge per a la nostra població) s’ha mostrat efectiva, en tant que permet identificar, per un costat, les persones amb un risc baix (les que patiran, en menys d’un 5%, una fractura per fragilitat) i, per l’altre, les persones amb un risc alt, que poden superar el 20%. A partir d’aquest test calibrat es poden detectar des de les consultes d’atenció primària les persones que presenten un risc alt o intermedi de fractura a causa de l’osteoporosi o d’altres circumstàncies, i són aquestes persones, majoritàriament dones a partir dels 65 anys amb risc intermedi o alt, les que haurien de fer-se una densitometria òssia del tipus DXA per completar l’estudi de la salut dels seus ossos”.
La bona salut òssia es determina per factors genètics i per factors ambientals; per tant, és important evitar factors que són tòxics per a l’os, com el consum d’alcohol i de tabac, i potenciar els beneficiosos, com ara fer exercici físic amb regularitat i mantenir estils de vida saludables.
Cada vegada és més gran la preocupació per la salut òssia. Per aquest motiu, l’adaptació i el calibratge de l’eina FRAX de l’OMS en població de l’Estat espanyol per detectar les persones amb risc alt de fractures en població general es converteix en una peça clau per a la seva prevenció.