L’ICS Camp de Tarragona crea una aplicació informàtica que permet implantar i avaluar el Pla de qualitat i seguretat dels pacients

025Més de 350 professionals lideren el desenvolupament del Pla. Els 20 equips d’atenció primària del territori han superat de mitjana el 92% dels estàndards de qualitat que demana el Departament de Salut.

L’ICS Camp de Tarragona va celebrar ahir, al Teatre Auditori de Salou, la II Jornada de Qualitat i Seguretat dels Pacients. L’objectiu de la Jornada era compartir les experiències derivades del desenvolupament de Pla de qualitat 2011-2015 i definir les estratègies futures del nou Pla de qualitat 2015-2017. La referent de qualitat al Camp de Tarragona, Sra. Montserrat Gens, va explicar que treballar en qualitat “permet garantir criteris de qualitat i seguretat en l’atenció primària, disminuir la variabilitat assistencial i facilitar la feina als professionals”.

La Jornada va ser inaugurada per l’alcalde de Salou, Pere Granados, i es va iniciar amb la conferència de la Sra. Roser Marquet, metgessa de família i experta en qualitat, sobre la qualitat en el dia a dia d’un equip d’atenció primària. Tot seguit, s’hi va analitzar el Pla de qualitat, tant des d’una perspectiva objectiva dels resultats obtinguts, com des de la visió dels professionals en diferents taules de debat multidisciplinàries integrades pels que han participat en la implantació del Pla. Posteriorment, la Sra. Clara Pareja, responsable de qualitat de la Direcció Assistencial de l’ICS, va explicar el nou Pla de qualitat de l’ICS. La cloenda va anar a càrrec de l’actor Fermí Fernandez qui, en format de monòleg, va aportar la visió com a ciutadà dels sistemes sanitaris.

El Pla de qualitat del Camp de Tarragona preveu diferents línies estratègiques alineades amb el Pla de salut 2011-15 i amb el Pla de qualitat de la Direcció Assistencial de l’ICS. Entre les diferents línies, hi destaca l’estratègia desenvolupada en l’àmbit territorial per integrar el Model d’acreditació del Departament de Salut, com un element imprescindible per impulsar la qualitat i la seguretat dels pacients en l’atenció primària, i el desenvolupament del Programa de seguretat de pacients, el qual ens ha permès definir una estratègia basada en la proactivitat, fent prevenció dels riscos, però també de manera reactiva, detectant-hi els incidents que es puguin produir, analitzant-los i dissenyant pràctiques segures.

En relació amb les estratègies proactives, cal remarcar que s’ha elaborat un manual de processos en seguretat dels pacients dissenyat a patir del coneixement dels professionals. També s’ha creat una aplicació informàtica que permet, d’una banda, portar a terme les activitats preventives que es fan en l’atenció primària de forma informatitzada i planificar-les, i, d’una altra banda, gestionar les incidències i crear un sistema d’avaluació que, d’una forma ràpida i àgil, millora els processos, per exemple, d’ítems com l’atenció urgent, l’ús segur dels medicaments, la gestió del material, el Pla d’acollida dels professionals o la gestió de l’entorn (infraestructures, etc.).

Pel que fa al procés d’acreditació dels EAP segons els estàndards del Model d’Acreditació del Departament de Salut, cal destacar el treball en equip realitzat pels professionals, pioner a Catalunya, que ha aconseguit l’acreditació dels 20 EAP amb un assoliment mitjà dels estàndards de qualitat del 92%.

En conclusió, aquest Pla ha permès crear una dinàmica de treball integrada i orientada al servei i a garantir una atenció sanitària amb la màxima qualitat.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Notícia i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.