Un any més, l’Institut Català de la Salut (ICS) acull la Jornada de Formació Sanitària Especialitzada i la Jornada de Comissions de Docència, que tindran lloc a Lleida, amb la finalitat d’unificar i millorar la qualitat de la docència de la formació sanitària especialitzada.
Enguany, la IX Jornada versarà sobre la formació dels residents en els serveis d’urgències, lloc on realitzen part de la seva formació la majoria de futurs especialistes del sistema. Per a Maria Josep Cerqueira, responsable de docència de l’ICS, el ritme d’activitat a les urgències demana que s’hagi de coordinar la formació amb una activitat assistencial que requereixi agilitat i rapidesa en la presa de decisions. En aquest sentit, hi juga un factor clau la comunicació: “els residents han d’aprendre a posar-se en el lloc dels pacients, a comunicar en moments crítics i a respondre a les seves expectatives”. Precisament, la conferència inaugural se centrarà sobre aquesta qüestió i anirà a càrrec de Carme Boqué, responsable d’urgències de l’Hospital Joan XXIII de Tarragona.
A continuació hi haurà dues taules rodones, una pròpiament sobre la formació i la segona, sobre l’avaluació dels professionals. En la primera es parlarà sobre les particularitats dels serveis d’urgències en l’àmbit formatiu. Per a Cerqueira, els residents han d’aprendre a treballar amb una alta capacitat de síntesi: “calen anamnesis ràpides per processar i extreure el que realment resulta rellevant per resoldre el problema”. En la taula següent, els professionals tractaran de quina manera es valoren les competències en l’àmbit d’urgències, ja que els residents no realitzen sempre les rotacions amb els mateixos formadors a causa de l’organització del servei.
En aquestes trobades anuals s’hi apleguen professionals de la salut, caps d’estudis, tutors, residents i professionals relacionats amb la docència especialitzada de tots els centres docents de Catalunya per poder reflexionar sobre l’aprenentatge dels residents i les oportunitats formatives en l’entorn organitzatiu. En aquesta ocasió, hi participaran més de 180 professionals.
La formació docent a l’ICS
Durant l’any 2014, l’ICS ha format 2.300 residents de diferents professions sanitàries: medicina, infermeria, farmàcia, psicologia, biologia, química i física. La formació d’especialistes representa un element troncal en l’àmbit formatiu, amb 633 places ofertes de fins a 51 especialitats diferents. Aquest fet confirma l’ICS com el proveïdor més important en matèria formativa de tot Catalunya.