La Unitat Neonatal del Servei de Pediatria de l’Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona aplica la tècnica de la hipotèrmia terapèutica als nounats que pateixen una manca d’oxigen i de reg sanguini al cervell durant o després del naixement, una afecció denominada encelopatia hipòxico-isquèmica (EHI), amb l’objectiu de minimitzar les lesions que pot patir el nadó com a conseqüència d’aquesta alteració. Ha estat possible després d’un any de formació dels seus professionals, pediatres, infermeres i altres especialistes com cardiòlegs, neuròlegs i radiòlegs, i una vegada el centre sanitari ha pogut adquirir els aparells necessaris.
La tècnica consisteix a baixar la temperatura del nadó fins a 33 graus i mantenir-la durant 72 hores per reduir el número de cèl·lules que moren i aconseguir que les que viuen ho facin en millors condicions, per disminuir les lesions i augmentar les possibilitats que el nadó visqui una vida sense discapacitats. La hiportèrmia terapèutica és l’únic tractament disponible en l’actualitat, redueix 3-4 graus la temperatura, té un clar efecte neuroprotector i disminueix el dany cerebral. El reescalfament del nadó ha de ser lent, entre 0,2 i 0,5 graus per hora. Es tracta d’una teràpia segura, sense risc rellevant per al nadó, sempre que se segueixin estrictament els protocols. Les sis hores posteriors són fonamentals, i la identificació precoç i l’estabilització dels pacients candidats a hipotèrmia són clau.
La incorporació d’aquesta tècnica al Joan XXIII evita que els nadons que pateixen aquest quadre, uns 5 ó 6 a l’any, hagin de ser traslladats a Barcelona, amb les conseqüències que això comporta. La hipotèrmia terapèutica es recomana per a nounats de més de 34 setmanes de gestació i sense malformacions, i s’ha d’aplicar en les sis hores següents al part, quan més ràpid millor.
L’EHI és la causa més freqüent de coma neonatal, de convulsions neonatals i d’hipotonia neonatal. L’encefalopatia moderada té un 10% de risc de mort i entre els supervivents, un 30-40% tindran dèficits permanents. L’encefalopatia greu té un risc de mort del 60% i gairebé tots els que sobreviuen ho fan amb discapacitats. L’EHI apareix immediatament després del part, produeix una disfunció variable d’altres òrgans i sistemes i convulsions precoces.