El CAP Montnegre de Barcelona Ciutat de l’ICS crea una unitat per atendre les visites no programades dels usuaris al centre i una d’atenció domiciliària

Sin-título-1En els darrers dos anys, el CAP Montnegre de l’Àmbit d’Atenció Primària Barcelona Ciutat de l’Institut Català de la Salut s’ha adaptat al context canviant de la població que atén i ha aplicat uns canvis organitzatius d’innovació en la gestió del temps i en la gestió de la demanda d’atenció de la ciutadania, que han fet possible que ofereixi una millor qualitat assistencial.

La directora del CAP Montnegre, la doctora Lola Lumbreras, amb el suport del seu equip directiu, ha encapçalat aquesta innovació del centre, que atén una població molt envellida i amb una esperança de vida alta (de 83,4 anys), cosa que genera una forta demanda d’assistència dels pacients crònics amb més d’una malaltia.

En primer lloc, es va plantejar la necessitat de millorar l’accessibilitat de la ciutadania a l’atenció de salut reduint el marge d’espera per aconseguir visita. Així doncs, s’ha actuat sobre la gestió del temps que dediquen els professionals a cada pacient, ja que ara són els professionals mateixos els qui s’organitzen les seves agendes, i s’han potenciat les consultes no presencials per solucionar gestions administratives, que eviten trasllats innecessaris dels usuaris al centre. Ara, cada usuari és atès a la consulta del CAP més temps, amb la qual cosa augmenta la qualitat assistencial i la satisfacció dels pacients.

A més, el CAP disposa d’una nova unitat d’atenció a la demanda aguda per poder assumir totes aquelles visites dels usuaris que no estan incloses en les agendes diàries. També s’ha creat una unitat especial d’atenció domiciliària que dóna cobertura als malalts crònics i aguts del CAP que no es poden desplaçar al centre.

L’altra innovació important del CAP Montnegre s’ha fet ampliant la cartera de serveis de salut ja que, a més dels serveis d’atenció primària dels professionals de medicina de família i d’infermeria, el centre ofereix crioteràpia, infiltracions, cirurgia menor, càmera no midriàtica, consultes de deshabituació del tabac i disposa d’un grup de suport en el dol.

Dos anys d’acompanyament en el dol

El Grup de Dol del CAP Montnegre es va crear com a recurs de suport emocional adreçat a aquelles persones usuàries del centre que es trobessin en situació de pèrdua per mort d’un ésser estimat. Des de la seva creació el 2012 fins ara, el grup ha servit per acompanyar en el procés de dol gairebé un centenar de persones, enviades pel professional de medicina de família o d’infermeria.

Aquest grup de dol és un dels tres que funcionen de forma estable als centres d’atenció primària de la ciutat (els altres dos pertanyen a altres gestors de salut). Des del CAP Montnegre, ja s’està duent a terme la formació d’infermeres del CAP Numància (un centre d’atenció primària de l’ICS), per endegar-hi un nou grup de dol en els propers mesos.

Tota aquesta experiència d’innovació en la gestió assistencial del CAP Montnegre ha estat una de les 50 iniciatives finalistes en la darrera Jornada del Pla de Salut 2011-2015 del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya. Treballa les línies d’actuació número 3 i número 9 del Pla, centrades a impulsar un sistema sanitari integrat i més resolutiu (3) i a potenciar la informació compartida, la transparència i l’avaluació dels processos (9), amb l’objectiu final de l’excel·lència en els serveis d’atenció primària adreçats a la ciutadania.

Més informació:

Vídeo de l’entrevista a la doctora Lola Lumbreras, directora mèdica del CAP Montnegre i responsable de l’experiència.

https://www.youtube.com/watch?v=j4P8zdAOyx0&index=36&list=PLAydlOUpCxDkX399t4jQ4KUDATHrHhGId

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Notícia i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.