La radioteràpia intraoperatòria és una innovadora tècnica que permet, en el mateix acte quirúrgic d’extracció del tumor, aplicar radiació directament sobre el llit tumoral, és a dir, sobre la zona on es troba el tumor per tal d’evitar que les cèl·lules canceroses es tornin a reproduir. En el llit tumoral és on es produeixen més del 90% de recidives en les pacients amb càncer de mama. Aquest tractament, que acostuma a durar entre 30 i 50 minuts, aplicat a una adequada selecció de pacients, permet reduir la toxicitat i les complicacions, a més d’escurçar la durada de la teràpia. Així mateix, en casos de poc risc, aquesta tècnica permet estalviar la posterior radioteràpia convencional, d’una durada de 7 setmanes aproximadament.
“Aquesta possibilitat terapèutica introdueix el concepte de radioteràpia adaptada al risc de cada pacient. Això aporta innovació i perspectives d’investigació futura en l’abordatge terapèutic amb la finalitat primordial de millorar la qualitat de vida d’aquestes pacients”, explica la Dra. M. Jesús Pla, coordinadora de la Unitat Funcional de Mama de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i l’Institut Català d’Oncologia (ICO). “Encara que diversos països europeus tenen ja experiència de diversos anys en aquesta tècnica, a l’Estat espanyol s’ha començat a implantar en el darrer any, i a la Unitat Funcional de Mama de l’HUB i l’ICO ja l’hem incorporat a la nostra activitat assistencial”, afegeix.
La radioteràpia intraoperatòria representa un nou pas dins de l’evolució dels tractaments del càncer de mama cap a una menor agressivitat. “L’actualització dels tractaments existents ens ha permès passar de tractar totes les pacients amb mastectomia a considerar com a estàndard el tractament conservador, sempre tenint en compte la seguretat clínica de les pacients”, assegura la Dra. Pla. “Així mateix, en molts casos s’ha substituït el buidament axil·lar per la biòpsia selectiva del gangli sentinella”, afegeix.
El tractament conservador implica administrar radioteràpia externa a tota la mama durant unes 7 setmanes després d’haver extirpat el tumor amb marges sans i en els últims anys s’han desenvolupat diverses tècniques d’irradiació parcial. Una d’elles, la braquiteràpia intersticial amb catèter, ha estat aplicada a unes 170 pacients per la Unitat Funcional de Mama des de l’any 2004, amb molt bons resultats. La radioteràpia intraoperatòria s’afegeix a aquest conjunt d’estratègies d’irradiació parcial.
En aquest sentit, avui dimarts 3 de febrer, la Unitat Funcional de Mama de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i l’Institut Català d’Oncologia (ICO) ha organitzat la seva tradicional Jornada destinada a pacients amb càncer de mama. Sota el títol Amb T de teràpia: tots contra el càncer de mama, aquest any la jornada ha tingut com a tema principal la nova tècnica en radioteràpia intraoperatòria de mama. Així mateix, ha inclòs una xerrada sobre psicoteràpia grupal en línia i una taula rodona sobre dubtes relatius al càncer de mama on han compartit taula professionals de la salut i pacients. La cloenda de la jornada ha estat amenitzada per la música d’Alejandro Abad i Ana Valle.
El càncer de mama és el més freqüent en les dones a Catalunya, amb uns 5.000 casos l’any, la qual cosa suposa gairebé el 30% de tots els tumors en dones. L’efectivitat dels tractaments ha augmentat constantment, i ja s’aconsegueix més d’un 80% de supervivència de les malalties als 5 anys.
La Unitat Funcional de Càncer de Mama de l’HUB i l’ICO
La Unitat Funcional de Càncer de Mama de l’HUB i l’ICO és la més antiga de l’Estat i la que té un major volum de pacients de Catalunya. Integra ginecòlegs, cirurgians plàstics, radiòlegs, anatomopatòlegs, oncòlegs mèdics, oncòlegs radioteràpics, infermeres, psicooncòlegs i personal d’administració, tots ells especialitzats en la patologia mamària, i ha tractat més de 7.000 pacients des de la seva creació.