L’Hospital Maternoinfantil Vall d’Hebron és, des d’aquest mes de desembre, un centre reconegut per l’European Society of Gynecological Oncology (ESGO) per a la formació de fellows en ginecologia oncològica, després que la Unitat de Ginecologia Oncològica i la de Patologia Mamària de l’hospital i el seu programa formatiu en Ginecologia Oncològica, hagin superat l’auditoria de la societat. D’aquesta forma, l’Hospital Universitari Vall d’Hebron es converteix en el primer centre de l’Estat espanyol que aconsegueix aquesta acreditació d’acord amb la Secció de Ginecologia Oncològica i Patologia Mamària de la Societat Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia (SEGO).
El programa formatiu en ginecologia oncològica que ofereix l’Hospital Maternoinfantil Vall d’Hebron es basa en la formació durant dos anys d’un fellow en ginecologia oncològica centrada en els pilars bàsics del servei: assistència, recerca i docència. La SEGO finança la formació amb una beca, les tutores de la qual són Berta Díaz, en ginecologia oncològica, i Isabel Rubio, en patologia mamària. El cap del Servei de Ginecologia, Antonio Gil, es felicita per aquesta acreditació europea “que permet formar professionals de qualitat amb un programa formatiu estructurat i de prestigi internacional”.
L’ESGO és la principal societat europea d’oncologia ginecològica que contribueix a l’estudi, la prevenció i el tractament dels càncers ginecològics. Compromesa amb l’excel·lència en l’atenció i l’educació, i en col·laboració amb l’European Board and College of Obstetrics & Gynaecology (EBCOG) i l’European Union of Medical Specialists, l’ESGO ha establert uns estàndards d’atenció multidisciplinària de la pacient ginecològica amb patologia oncològica i ha creat uns estàndards europeus per a la formació de fellows. L’ESGO supervisa la formació i reconeix l’excel·lència d’aquesta acreditant els centres que ho sol·licitin i compleixen els estàndars europeus establerts, sempre després del reconeixement per part de la EBCOG de la formació bàsica en Ginecologia i Obstetrícia. Els centres reconeguts per l’ESGO i l’EBCOG, com a centres europeus de formació en Ginecologia Oncològica i Patologia Mamària, poden oferir formació certificada per la societat. L’acreditació, una vegada aconseguida, és vàlida per cinc anys, prorrogable després del procés de reacreditació.
Elevada experiència en cirurgia mínimament invasiva
La Unitat de Ginecologia Oncològica de l’Hospital Maternoinfantil Vall d’Hebron, amb 300 procediments quirúrgics realitats el 2013, es distingeix per la seva avançada experiència en cirurgia mínimament invasiva. Va iniciar la seva activitat quirúrgica assistida per robot (Sistema Da Vinci®) el 2009, cosa que ha permès realitzar i desenvolupar tècniques quirúrgiques complexes i innovadores, com la histerectomia radical amb preservació nerviosa en el càncer de cèrvix inicial i l’estadificació preterapèutica en el càncer de cèrvix localment avançat o la cirurgia en pacients obeses amb càncer d’endometri. La unitat presenta una llarga evolució de publicacions científiques en l’àmbit clínic i translacional, gràcies a la seva participació en el grup de recerca biomèdica en ginecologia del Vall d’Hebron Institut de Recerca. Participa en assajos clínics nacionals i internacionals amb centres de referència com l’MD Anderson Cancer Center i col·labora en la formació de postgrau de la UAB, concretament en el Màster en Endoscòpia Ginecològica, del qual el Dr. Gil és codirector.