Un nou programa informàtic, que s’instal·larà en caixers tàctils ubicats als centres sanitaris de l’Institut Català de la Salut (ICS), permetrà a l’usuari fer, de forma autònoma, diversos tràmits que normalment es realitzen als taulells d’atenció al ciutadà o d’admissions. L’entrada en funcionament d’aquest sistema permetrà reduir la congestió dels mostradors d’admissió i eliminar l’espera per fer gestions senzilles.
El funcionament és molt simple i només cal tenir a mà la targeta sanitària individual (TSI). El menú principal ofereix quatre opcions: He arribat al centre, Les meves gestions, Vull saber i La meva opinió. En la primera, He arribat al centre, l’usuari avisa de la seva arribada al centre passant la TSI pel lector de la pantalla o introduint el codi personal de forma manual. En l’apartat Les meves gestions és possible demanar una nova cita i imprimir el justificant de visita, una relació de les visites pendents o el pla de medicació.
També hi ha l’opció Vull saber, on hi ha la possibilitat de conèixer més informació sobre l’equipament sanitari a través de la guia del centre, el directori de professionals, com arribar al lloc de la visita amb mapes de l’equipament i altres dades pertinents. A més, cada centre pot introduir informacions d’interès com ara campanyes de vacunació, consells de salut, avisos, etc.
Finalment, i amb l’objectiu de millorar la qualitat de l’atenció a la població, el programa ofereix, dins l’apartat La meva opinió, l’opció de realitzar una enquesta de satisfacció sobre el tracte rebut o qualsevol altra qüestió que es consideri oportuna.
L’aplicació ha estat desenvolupada per professionals de Sistemes d’Informació de l’ICS a les Terres de l’Ebre i Girona, en estreta col·laboració amb la resta d’unitats del territori. Tot el treball dut a terme suposa un salt qualitatiu en l’atenció als usuaris des del primer moment en què entren al centre, ja que disposen de tota la informació necessària del dispositiu on són i poden fer tràmits de manera àgil i cómoda.
Aquest sistema s’adapta a les necessitats de cada centre, ja sigui un hospital o un centre d’atenció primària, segons els tràmits més habituals que s’hi realitzen. Per tant, la instal·lació del sistema és possible tant en caixers nous com en els caixers informatius ja existents arreu del territori.
Els territoris que ja compten amb pantalles i/o caixers d’admissió i que introduiran aquesta nova prestació són les Terres de l’Ebre, Catalunya Central, Girona i l’àrea Metropolitana Nord.
En una segona fase de desenvolupament, també serà possible la impressió de més documents com els justificants de baixa laboral, o la realització d’altres gestions com la sol·licitud de canvi de metge. També s’està treballant en l’aplicació mòbil d’aquest sistema.
La introducció de millores en l’accessibilitat, la recepció i l’atenció a la ciutadania s’emmarca dins la línia 5 d’actuació del Pla de Salut 2011-2015 d’un major enfocament del sistema sanitari cap als pacients i les famílies.